Wiadomości

Uwaga na fałszywe wiadomości! Nie klikaj w podejrzane linki – tak oszuści okradają konta bankowe

Data publikacji 20.04.2022

Policjanci z komendy w Świeciu ostrzegają przed metodą wyłudzania pieniędzy przy wykorzystaniu kodu „BLIK”. Oszuści wysyłają podejrzane wiadomości, a kliknięcie w załączony w wiadomości link pozwala im uzyskać dane do logowania i okraść Państwa konta bankowe. Tylko w tym tygodniu policjanci zostali zaalarmowani o kilku takich przestępstwach na terenie powiatu świeckiego. Po raz kolejny apelujemy o zachowanie zdrowego rozsądku i ostrożność w sprawach finansowych.

Niemal każdego dnia do świeckiej komendy wpływają zawiadomienia od osób, które otrzymały podejrzane wiadomości. Po kliknięciu w załączone linki wyświetlają się strony łudząco podobne do stron bankowych płatności elektronicznych – kiedy się tam zalogujemy przestępcy przejmą nasze dane do logowania i w ten sposób uzyskają dostęp do konta. Natychmiast logują się na nasze konto i dokonują przelewów kradnąc wszystkie pieniądze.

Wielokrotnie ostrzegaliśmy także przed tak zwanym oszustwem na BLIK, kiedy oszuści podszywają się pod naszych znajomych i wysyłają „niewinną” wiadomość z prośbą o pożyczkę. Najczęściej tłumaczą to chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie. Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nieświadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie.

Aby nie paść ofiarą oszustów policjanci radzą:

  • Weryfikujmy tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. 
  • Bezwzględnie dbajmy o bezpieczeństwo swoich danych oraz haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące.
  • Nigdy nie przesyłajmy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich.
  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
  • Nie otwierajmy e-maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy, warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem.

Przestrzegamy! Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

Powrót na górę strony